Door middel van een goede SEO tekst kan je makkelijk bovenaan de Google zoekopdrachten komen, en wie wil dat nou niet? In dit artikel wordt beschreven hoe je het best een SEO vriendelijke tekst schrijft anno 2018.
Door bovenaan in Google te verschijnen vergroot je de kans om bijvoorbeeld opdrachten binnen te slepen. Schrijf je teksten die niet SEO vriendelijk zijn is de kans groot dat je opdrachten misloopt, wat natuurlijk hartstikke zonde is.
Hoe ga je te werk
Allereerst moet je je niet teveel focussen op zoekmachines. Je bent snel geneigd om te gaan denken aan keywords en aan bepaalde url’s. Ook heb je daarnaast meestal een bepaald aantal worden dat je moet bereiken, wat niet altijd in je voordeel is. Houd in je achterhoofd dat je SEO teksten niet schrijft voor zoekmachines, maar voor je bezoekers. Bedenk dus wat bijvoorbeeld het doel van de tekst is, welke doelgroep wil je bereiken, wat moet de lezer doen na de tekst gelezen te hebben, et cetera. Het is gebleken dat door deze vragen te beantwoorden de teksten vele malen beter werden. Deze teksten worden namelijk eerder gedeeld op bepaalde platformen van jouw doelgroep.
Als tweede moet je denken aan zoekwoorden. Dit zijn de woorden die bezoekers intypen bij zoekmachines. Deze zoekwoorden kunnen er voor zorgen dat jouw tekst in de top tien komt te staan van bijvoorbeeld Google. Deze zoekwoorden moet je op een goede manier verwerken in de tekst, zodat Google jouw tekst aanraad.
Wat natuurlijk uiterst belangrijk is is het schrijven van een pakkende tekst. Je kan nog zoveel zoekwoorden in je tekst plaatsen, maar als de tekst niet pakkend is wil men het niet lezen. Als je vooraf al je zoekwoorden bepaalt heb je het voordeel dat er rekening gehouden kan worden met de intentie van jouw doelgroep. Dit zou je in je achterhoofd kunnen houden wanneer je de tekst aan het schrijven bent. Zorg er wel voor dat het een kloppende tekst is en dat de zoekwoorden aansluiten aan de tekst die jij geschreven hebt, anders kunnen mensen afhaken.
Het belangrijkste aan een SEO-tekst is dus dat je niet teveel bezig bent met SEO, maar vooral de bezoeker in je achterhoofd houdt. Zij zijn immers de mensen die de tekst daadwerkelijk moeten lezen.
Geen tijd voor dit alles? Zet dan een creatief ervaren tekstbureau in zoals Swaans Communicatie. Schrijf je liever alles zelf maar ben je niet zo zelfverzekerd over je Nederlands, dan is redigeren de beste optie.